بررسی جایگاه «زمان» در اشعار روایی کودکان
نویسندگان
چکیده
کودکان گروه سنی الف (سالهای پیش از دبستان) از نظر درک مفهوم زمان، با دیگر گروههای سنی تفاوت دارند؛ زیرا خردسالان، بهویژه تا شش سالگی، درک کاملی از مقولهی زمان ندارند و در مواردی مانند تخمین طول مدت، درک تفاوت میان گذشته و آینده و توان تشخیص به هم ریختگی نظم زمان، با دشواریهایی روبهرو میشوند. از این رو، باید در اشعار روایی کودکان، به میزان درک آنان از زمان توجه نشان داد و میان این میزان درک و چگونگی نمایش زمان، هماهنگی برقرار کرد. مقالهی حاضر، کوشیده است تا با توجه به ویژگیهای ذهنی کودکان و مراحل رشد شناختی آنان، عنصر زمان در اشعار روایی کودکان گروه سنی الف (با نمونه گیری از 6 دفتر شعر ناصر کشاورز) پرداخته شود. نتیجهی به دست آمده نشان میدهد که «زمانپریشی» و «شتاب منفی» زمان روایت، از این رو که با رشد ذهنی کودکان از زمان تناسب ندارد، باید با دقت بیش تری در روایت کودکان گروه سنی الف به کار گرفته شود؛ اما «نظم و ترتیب» و «شتاب ثابت» و «شتاب مثبت» روایت، از این رو که با فضای ذهنی کودکان تناسب بیش تری دارد، میتواند در این دسته از روایتها به کار رود. بررسی و تحلیل زمان روایت در شش دفتر شعر (ویژهی گروه سنی الف) از ناصر کشاورز، این نتیجه به دست آمد که نظم، شتاب ثابت و شتاب مثبت، بیش ترین کاربرد را در اشعار وی داشته و از میان این سه، پرکاربردترین شیوه، شتاب ثابت بوده است. واژه های کلیدی:
منابع مشابه
بررسی جایگاه بیوتات روایی در رجال بحرالعلوم
A Discussion on household of authority and narrations is one of the important points in the knowledge of Rijāl. Household of authority have always had the biggest impact in broadcasting and transmission of traditions and religious principles. Therefore, some researchers as Najāshi, have assigned some part of their activities to them. Seyyed Bahr Al-Ulum, among these scholars of Rijal, has poi...
متن کاملکانونی سازی در اشعار روایی نیما یوشیج
نیما یوشیج یکی از شاعران معاصر است که در میان اشعار دیوان او صد و هفتاد و یک شعر از تکنیک کانونی پردازی روایت به طور کامل بهره برده است. هدف اصلی این پژوهش کشف و شناخت انواع کانونیسازی در این اشعار بر اساس موقعیّت کانونیساز و میزان تداوم کانونیسازی است. بدین منظور اشعار روایی نیما یوشیج با روش توصیفی - تحلیلی بررسی شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از منظر موقعیّت کانونیساز در اغلب شعرهای روا...
متن کاملبررسی الگوی روایی زمان در نمایشنامه « عکس عروسی»
نشان دادن الگوهای روایی یک مجموعه، گامی مهم در جهت بیان شبکهای از عناصر روایی و ساختارمند ذهن بشر است.روایتشناسی به عنوان روشی علمی در صدد دست یافتن -الگوهایی روایی است. این دانش توانسته است در میان تفاوتهای نگرشی و بینشی متون و آثار ادبی منظر تازهای ازدستور زبان جهانی روایتدر نقد ادبی را باز نماید. نمایشنامه یکی از کهنترین آثار ادبی بشر است که با کاربرد عناصر روایی - همانند داستان- از ظرف...
متن کاملجایگاه طبیعت در اشعار سهراب سپهری
سپهری هر چه در کشف و شهود خود پیش می رود، طبیعت برای وی عظیم تر و بزرگتر می گردد چنانچه منظومه های پایانی وی پر است از تصویر های تازه، گرایش، ستایش، احترام و پر شدن از طبیعت.اما در شعرهای دوره اول، طبیعت بکلی غایب است. شاعری که بعدها می گوید " صدای پر بلدرچین را،رنگ های شکم هوبره را، اثر پای بز کوهی" را می شناسد و خوب می داند "ریواس کجا می روید، کبک کی می خواند، باز کی می میرد" در سراسر مجمو...
متن کاملجایگاه ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار
هدف از این تحقیق، بررسی جایگاه ورزش در اشعار ملک الشعرای بهار است. به همین منظور، ابیات و اشعار منتخب در 8 حوزهی مفهومشناسی ورزش از نگاه ملک الشعرای بهار، ضرورت و اهمیت ورزش از نگاه بهار، ورزش و کودکی، ورزش درگذارِ دیروز و امروز، ورزش و خِردگرایی، ورزش و معنویت، ورزش و مشاغل و ورزش و سلامت مورد بررسی قرار گرفت. منبع اصلی تحقیق، دیوان کامل اشعار ملک الشعرای بهار، بر اساس نسخهی 1344 که توسط انتش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات ادبیات کودکجلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023